Preprint / Version 1

School Libraries and Article 1-3 of the Enforcement Ordinance of the Copyright Act

Based on the role expected of school libraries in the era of CPS (Cyber-Physical System)

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.51094/jxiv.626

Keywords:

School library, Article 31(1) of the Copyright Act, Article 1-3 of the Enforcement Ordinance of the Copyright Act

Abstract

The revision of the Copyright Act in 2021 significantly revised the copyright restriction provisions for libraries. However, school libraries are still not included in the definition of "libraries, etc." (Article 31 of the Copyright Act and Article 1-3 of the Enforcement Ordinance), and therefore were not able to benefit from the revision. This paper will 1) review the process of the 2021 revision and why school libraries were not included, 2) reconsider the "expected roles of school libraries" by comparing them with school library systems in other countries, and 3) examine whether Article 1-3(1) of the Enforcement Ordinance of the Copyright Act should be revised to include school libraries.

Conflicts of Interest Disclosure

The author declare no conflicts of interest associated with this manuscript.

Downloads *Displays the aggregated results up to the previous day.

Download data is not yet available.

References

American Association of School Librarians “AASL Standards Framework”. https://standards.aasl.org/wp-content/uploads/2017/11/AASL-Standards-Framework-for-Learners-pamphlet.pdf(2024年2月27日アクセス)

青山比呂乃(2000)「司書教諭のいる学校図書館と情報教育の可能性―1つの事例報告」情報の科学と技術50巻8号.pp.425-431.

安達洋子(2023)「学校図書館法の一部を改正する法律(1997年)の成立前後にみる司書教諭配置の実情に関する一考察-国会会議録を手がかりにして-」共栄大学教育学部研究紀要8号.pp.1-17.

新居池津子(2018)「学校図書館は授業において『第三の場所』としてどのように機能するのか―中学生に対する教師のインフォーマルなかかわりに着目して―」読書科学60巻3号.pp.173-186.

生貝直人(2021)「特集 著作権法改正と改正動向 図書館等のデジタル・ネットワーク対応」ジュリスト1565号.pp.29-33.

沖縄県立図書館「沖縄県立図書館 図書館未設置離島用電子書籍サービスのご案内」https://www.library.pref.okinawa.jp/library/cat5/post-14.html(2024年1月1日アクセス)

小倉秀夫、金井重彦(2020)『著作権法コンメンタールⅡ』第一法規、改訂版[高瀬亜富].

河西由美子(2010)「学校図書館に関する日本国内の研究動向―学びの場としての学校図書館を考える」カレントアウェアネスCA1722.304号.pp.24-30.

加戸守行(2021)『著作権法逐条講義』著作権情報センター.七訂新版.

河村茂雄、富永香羊子(2023)「学校図書館を活用した授業の取り組みにおける先行研究の展望」早稲田大学大学院教育学研究科紀要別冊31号-1.pp.93-103.

工藤達朗、宍戸常寿、松本和彦、渡辺康行(2023)『憲法Ⅰ基本権』日本評論社.第2版.

栗原佑介(2018)「著作権法と障害者の情報アクセシビリティ」情報通信学会誌36巻1号.pp.31-36.

作花文雄(2022)『詳解 著作権法』ぎょうせい、第6版.

佐野友彦(1991)「学校図書館と著作物の複製」学校図書館491号.pp.27-32.

杉山悦子(2014)「学校教育を支援する学校図書館の機能―1950年代におけるレコード資料の取扱いとその活用」音楽教育実践ジャーナル11巻2号.pp.166-177.

須藤崇夫・平久江祐司(2001)「情報センターとしての学校図書館の現状と課題」情報メディア研究19巻1号.pp.47-65.

高橋恵美子(2016)「1997年から2015年までの学校司書の職務内容と変化」生涯学習基盤経営研究40号.pp.19-42.

田中洋(2014)「学校図書館法逐条解説」学校図書館759号.pp.37-41.

鳥澤孝之(2022)「GIGAスクール構想における著作権制度の課題」レファレンス856号.pp.75-102.

中山信弘(2023)『著作権法』.有斐閣.第4版.

中村百合子(2004)「学校図書館に関する日本国内の研究動向」カレントアウェアネスCA1546.282号.pp.24-28.

野口武悟(2010)「学校図書館メディアと改正著作権法施行(2010年1月)―その可能性と課題についての一考察―」日本教育学会大會研究発表要項69号.pp.410-411

長谷川栄子(2019)「コンピュータを活用し、児童の相互交流が生まれる学校図書館をめざして」人間教育2巻10号.pp.243-252.

原裕昭(2011)「離島の図書館未設置町村における図書館サービスの現状と課題」沖縄県図書館協会誌.pp.52-56.

藤田節子(2010)「図書館に関わる著作権法条項の成立の過程:第30条私的使用のための複製と第31条図書館等における複製」現代の図書館48巻3号.pp.163-178.

文化審議会(2023)「デジタルトランスフォーメーション(DX)時代に対応した著作権制度・政策の在り方について第一次答申(令和5年2月)」

文化審議会著作権分科会(令和3年2月3日)「図書館関係の権利制限規定の見直し(デジタル・ネットワーク対応)に関する報告書」.

https://www.bunka.go.jp/seisaku/bunkashingikai/chosakuken/pdf/92818201_03.pdf

文化審議会著作権分科会法制度小委員会(2020)「図書館関係の権利制限規定の在り方に関するワーキングチーム」

https://www.bunka.go.jp/seisaku/bunkashingikai/chosakuken/toshokan_working_team/(2024年2月23日アクセス)

文化庁著作権課(1992)「著作権法Q&A-学校および学校図書館での著作物利用―」学校図書館503号.pp.10-27.

前田稔(2021)「学習指導要領・学習指導要領解説の記述から分析する学校図書館の役割」日本教育学会第80回大会.pp.181-182.

南亮一(2023)「2021年著作権法改正による第31条の改正 -どのようなサービスなのか-」図書館界75巻3号.pp.197-205.

文部科学省ウェブサイト「「司書教諭」と「学校司書」及び「司書」に関する制度上の比較」https://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/dokusho/sisyo/1360933.htm(2024年2月23日アクセス)

文部科学省総合教育政策局地域学習推進課(2020)「令和2年度「学校図書館の現状に関する調査」結果について」

八木慶太郎(2017)「外国語教育における学校図書館活用の今日的意義」教職課程センター紀要(大東文化大学)2号.pp.13-20.

山本順一(2005)「学校図書館と著作権」学校図書館659号.pp.15-18.

山本順一(2011)「Google, Kindle, iPad時代の図書館と著作権制度」同志社大学図書館学年報37号.pp.4-30.

山本紀代(2022)「地域と学校をつなぐ『場』としての学校図書館の一考察」社会教育研究年報36号.pp.125-136.

渡邊重夫(2018)「学校図書館と次期学習指導要領」学図書館雑誌112巻12号.pp.793-796.

Posted


Submitted: 2024-02-29 14:41:38 UTC

Published: 2024-03-04 01:42:21 UTC
Section
Psychology, Education