Servitization and deservitization that achieve financial performance
DOI:
https://doi.org/10.51094/jxiv.662Keywords:
Servitization, Service Paradox, Resource-based View of the Firm, Value ChainAbstract
本研究では、サービタイゼーションとデサービタイゼーションを国内外で進め、高い財務業績を維持しているオカダアイヨン株式会社の事例分析を行う。結果としては、第一に、サービタイゼーションに伴う投資による一時的な利益減少が先行研究で示されてきたが、同社・被買収先にとってもメリットのあるM&Aの利用、償却年数の長い固定資産投資の存在により、財務業績への負の影響がみられることは少なく、それより高い増収益を得ている場合が多いこと、第二に、同社の価値連鎖拡大の歴史的状況により、先行研究で収益性が低いという議論のあるSSPであっても高収益性を持続的に得ていることが明らかとなった。
Conflicts of Interest Disclosure
The author declares no conflicts of interest associated with this manuscript.Downloads *Displays the aggregated results up to the previous day.
References
浅石梨沙. 2021.「サービタイゼーションにおけるサービス・パラドックス問題と原価企画」(日本管理会計学会2019-2021年度スタディグループ(研究代表者:諸藤裕美).『原価企画の今日的課題と 対応<最終報告書>』 17-24).
片岡洋人. 2017.「レベニューマネジメントとビジネスモデルの多様化」『産業経理』77(1): 79-89.
片岡洋人.2020.「サービス化戦略におけるライフサイクル・コスティング」『會計』198(5):58-71.
澤邉紀生・D. J. Cooper and W. Morgan. 2008. 「管理会計におけるケーススタディ研究の意義」『メルコ管理会計研究』1(1): 3-20.
藤本隆宏. 2000.「効果的製品開発の論理 自動車産業を出発点として」 (藤本隆宏・安本雅典編『成功する製品開発 産業間比較の視点』有斐閣, 第1章: 3-34).
諸藤裕美.2020.「サービタイゼーションにおける原価企画」『企業会計』72(7):112-118.
諸藤裕美.2021.「サービタイゼーションの一形態としての統合ソリューションにおける原価企画」(日本管理会計学会2019-2021年度スタディグループ(研究代表者:諸藤裕美).『原価企画の今日的課題と対応<最終報告書>』25‐40).
諸藤裕美. 2023.「サービタイゼーションにおける収益と原価の作り込みのための原価企画 : ソリューションに焦点を当てて」『立教経済学研究』77 (1), 199-218.
諸藤裕美・井上慶太・片岡洋人・松本渉. 2023.「日本企業における製造業のサービス化における管理会計の実態調査」『立教経済学研究』76(4): 23-57.
Davies, A. 2004. Moving base into high-value integrated solutions: a value stream approach. Industrial and corporate change, 13(5): 727-756.
Durgbo, C. and J. A. Erkoyuncu. 2016. Mitigating uncertainty for industrial service operations: A multi case study. International Journal of Operations and Production Management 36(5): 532-571.
Eggert, A., J. Hogreve, W. Ulaga, and E. Muenkhoff. 2014. Revenue and profit implications of industrial service strategies. Journal of Service Research 17(1), 23-39.
Fang, E., R. W. Palmatier, and J. B. E. Steenkamp. 2008. Effect of service transition strategies on
firm value. Journal of marketing 72(5): 1 -14.
Finne, M., S. Brax, and J. Holmström. 2013. Reversed servitization paths: a case analysis of two manufacturers. Service Business 7, 513-537.
Gebauer, H., E. Fleisch, and T. Friedli. 2005. Overcoming the Service Paradox in Manufacturing
Companies. European Management Journal 23(1): 14–26.
He, Y., and K. K. Lai. 2012. Supply chain integration and service oriented transformation: Evidence from Chinese equipment manufacturers. International Journal of Production Economics 135(2), 791-799.
Kastalli, I. V., and B. Van Looy. 2013. Servitization: Disentangling the impact of service business model innovation on manufacturing firm performance. Journal of operations management 31(4), 169-180.
Kohtamaki, M., H. Hakala, J. Partanen, V. Parida, and J. Wincent. 2015. The performance impact of industrial services and service orientation on manufacturing companies. Journal of Service Theory and Practice 25(4), 463-485.
Kowalkowski, C., H. Gebauer, B. Kamp, and G. Parry. 2017. Servitization and deservitization: Overview, concepts, and definitions. Industrial Marketing Management 60, 4-10.
Lerch, C., and M. Gotsch. 2014. Avoiding the overhead cost trap: towards an advanced management accounting method for servitized firms. In Servitization in industry edited by Lay, G., 277-294. Springer International Publishing.
Mathieu, V. 2001. Service strategies within the manufacturing sector: benefits, costs and partnership. International Journal of Service Industry Management 12(5): 451-475.
Neely, A. 2008. Exploring the financial consequences of the servitization of manufacturing. Operations management research 1(2): 103-118.
Neely, A., O. Benedettini, and I. Visnjic. 2011. The servitization of manufacturing: Further evidence. 18 th European operations management association conference Vol. 1 .
Neu, W. A., and S. W. Brown. 2005. Forming successful business-to-business services in goods-dominant firms. Journal of service research, 8(1), 3-17.
Öberg, C. 2020. Acquisitions for new business models. Advances in mergers and acquisitions: 79-99.
Oliva, R., and R. Kallenberg. 2003. Managing the transition from products to services. International Journal of Service Industry Management 14(2): 160–172.
Pistoni, A. and L. Songini. 2017.Strategic managerial control for the servitization strategy. In Pistoni, A., and L. Songini (Eds.). 2017. Servitization strategy and managerial control. Emerald Publishing Limited: 111-224.
Pistoni, A., L. Songini, P. Gaiardelli and S. Pegoraro. 2017. Case studies. In Pistoni, A., and L. Songini (Eds.). 2017. Servitization strategy and managerial control. Emerald Publishing Limited: 225-310.
Ulaga, W., and W. J. Reinartz. 2011. Hybrid offerings: How manufacturing firms combine goods and services successfully. Journal of Marketing 75(6): 5 -23.
Vandermerwe, S., and J. Rada. 1988. Servitization of business: Adding value by adding services. European Management Journal 6(4): 314-324.
Downloads
Posted
Submitted: 2024-04-04 03:26:31 UTC
Published: 2024-04-08 00:27:52 UTC
License
Copyright (c) 2024
Yumi Morofuji
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.