Preprint / Version 1

An Overview of Vocabulary Search Behavior Among Japanese Language Learners Worldwide

Publication of the "Vocabulary Search Behavior Information Dataset"

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.51094/jxiv.1170

Keywords:

smartphone, dictionary use, meaning and usage, word type, Japanese language dictionary

Abstract

In recent years, the use of digital devices, including smartphones, has become commonplace among Japanese language learners for looking up word meanings and usage. However, the actual practices of learners in their daily vocabulary searches remain largely unclear. To address this gap, the research team of the collaborative project "Investigation of Learners' Use of Dictionary Resources" at the National Institute for Japanese Language and Linguistics conducted a study on the vocabulary search behavior of 110 Japanese language learners across eight countries and regions worldwide. This paper provides an overview of the "Vocabulary Search Behavior Information Dataset," which compiles self-recorded vocabulary search activities by the learners, as well as a summary of the dataset's findings. The dataset includes details on the vocabulary search behavior over a continuous seven-day period, capturing the "5W1H" (who, what, when, where, why, and how) of each search. Additionally, it records whether the learners successfully obtained their desired information, along with their self-reported reasons for success or failure. By utilizing this dataset, it becomes possible to gain insights into the daily dictionary search behaviors and characteristics of Japanese language learners.

Conflicts of Interest Disclosure

The authors declare no conflicts of interest associated with this article.

Downloads *Displays the aggregated results up to the previous day.

Download data is not yet available.

References

石黒圭・佐野彩子・吉甜(2023)「世界の日本語学習者の辞書ツール使用事情―スマホによる語彙検索行動の適切な支援のために―」『社会言語科学』26(1) 5-20.

市江愛・吉田暁・石黒圭(2023)「日本語教育研究のための「かんたん日本語テスト」の開発―テスト開発経緯と項目分析結果を中心に―」『国際学報』創刊号19-27. 東京都立大学国際センター

袁建華(2024)「同じ学習歴の学習者になぜ日本語レベルの差が生じるのかー中国語話者の語彙検索行動を手掛かりにー」『スマホは辞書になりうるか』 81-96. 明治書院

吉 甜・佐野彩子・石黒圭(2024)「日本語学習者の辞書リソース利用の拡張ー韓国・中国語話者によるスマホを用いた語彙検索行動の実態ー」『専門日本語教育研究』26 51-58.

喬曉筠(2024)「学習者はなぜ連続検索を行うのかー台湾の中級・上級学習者の事例を通してー」『スマホは辞書になりうるか』97-116. 明治書院

桑原陽子(2019)「非漢字系中級学習者の論文読解における辞書使用のありかたの変化-教育実践論文の読解プロセスの事例報告-」『国際教育交流研究』3 1-13. 福井大学国際センター・語学センター

鈴木智美・清水由貴子・渋谷博子・中村彰・藤村知子 (2018) 「予備教育課程の国費学部留学生の学習ツール使用状況―2016~2017年度実施のアンケート調査の結果から見えるスマートフォンアプリの使用目的の多様化と学習スタイルの変化―」『東京外国語大学留学生日本語教育センター論集』44 196-217.

鈴木智美・清水由貴子・中村彰・渋谷博子 (2020) 「海外の大学における日本語学習者のツール使用状況の解明-ICT時代における教師の教育設計リテラシーの向上を目指して-」『日本語・日本学研究』10 23-48. 東京外国語大学国際日本研究センター.

鈴木智美・髙野愛子 (2015)「中上級日本語学習者の辞書使用-作文時の辞書使用の詳細調査と文章表現のための辞書使用スキルアップを目指すワークショップ実践報告-」『東京外国語大学留学生日本語教育センター論集』41 137-156.

中村彰・鈴木智美・渋谷博子 (2020)「日本語学習者の学習ツール使用の変遷をその学習歴から探る―初級から超級までの6名の留学生へのインタビュー調査に基づいて―」『東京外国語大学国際日本学研究』0 186-196.

野田尚史・村田祐美子・中島晶子・白石実 (2020) 「ヨーロッパの日本語学習者の読解における辞書使用の問題点とその指導」『ヨーロッパ日本語教育』24 185-202.

Posted


Submitted: 2025-04-02 05:25:43 UTC

Published: 2025-04-03 02:19:58 UTC
Section
Literature, Language & Linguistics and Art