Preprint / Version 1

Native Japanese Speakers’ Perspectives on Request Emails by Chinese Learners of Japanese

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.51094/jxiv.1480

Keywords:

Request emails, Evaluation aspects, Chinese learners of Japanese, Qualitative study

Abstract

This study aims to clarify two key aspects: (1) what aspects native Japanese speakers focus on when evaluating request emails written by learners of Japanese, particularly in relation to their willingness to accept the request, and (2) the communicative roles these aspects play in the email interaction process—from the moment the recipient reads the message to the point at which they respond.

Three native Japanese speakers evaluated forty request emails composed by Chinese learners of Japanese and ranked them according to the likelihood of accepting each request, as determined through group discussion. A qualitative analysis of the discussions revealed four key evaluation aspects: Appropriateness of self-disclosure, Clarity of request content, Politeness in consideration for the reader, and Naturalness of language expression.

The results indicate that the evaluators used these aspects to assess both (1) elements related to the communicative purpose of the email—such as the reliability of the message and the clarity of its content—and (2) elements related to interpersonal relationship-building.

Conflicts of Interest Disclosure

The authors declare no conflicts of interest associated with this manuscript.

Downloads *Displays the aggregated results up to the previous day.

Download data is not yet available.

References

宇佐美洋・森篤嗣・吉田さち (2009) 「「外国人が書いた日本語手紙文」に対する日本人の評価態度の多様性 : 質的手法によるケーススタディ」『社会言語科学』12 (1): 122-134.

宇佐美洋 (2010) 「文章の評価観点に基づく評価者グルーピングの試み-学習者が書いた日本語手紙文を対象として-」『日本語教育』147: 112-119.

榎本博明 (1983) 「対人関係を規定する要因としての自己開示研究」『心理学評論』26 (2): 148-164.

閻薇 (2018) 「 学生から教師へのメールの書式と表現に関する考察 -日本語母語話者と学習者の比較を中心に-」『日本語研究』38: 17-31.

大友沙樹 (2009) 「電子メールにおける依頼のストラテジー -日中対照の観点から-」『国際文化研究』15: 61-72.

胡芸群 (2014) 「メールに対する読み手の評価 : 読み手の属性による評価の観点の違い」『一橋大学国際教育センター紀要』5: 81-91.

佐藤郁哉 (2008)『実践 質的データ分析入門:QDA ソフトを活用する』 新曜社

杉谷陽子 (2007) 「メールはなぜ「話しやすい」のか? : CMC(Computer-Mediated Communication)における自己呈示効力感の上昇」『社会心理学研究』22(3): 234-244.

東会娟 (2016) 「韓国人日本語学習者の メールにおける 依頼のストラテジー-日本語母話者と比較して-」『情報処理センター年報』18: 89-103.

平松友紀 (2019)「メールにおけるコミュニケーション行為の共通性と個別性-ビジネスメールの事例から日本語教育における扱いを探る-」『待遇コミュニケーション研究』16: 19-35.

村上京子 (2014)「外国人が書いた日本語電子メール文の特徴と評価」『ヨーロッパ日本語教育』19: 301-302.

叶国青 (2021) 「依頼メールにおける中国人日本語学習者と日本人評価者の重点差異-PAC 分析の手法を通して-」『言語習得と日本語教育』1: 133-149.

Posted


Submitted: 2025-08-26 08:12:39 UTC

Published: 2025-09-01 05:58:55 UTC
Section
Psychology, Education